forgot password?

Onko kotitekoinen pizza parempi kuin ravintolassa valmistettu?
Posted: 15 Rujan 2026 10:32 PR.P  
Member
RankRankRank
Total Posts:  71
Joined  2025-08-27

Olen tehnyt pizzaa kotona aika paljon viime vuosina, mutta välillä tulee silti mietittyä, voittaako kotitekoinen pizza oikeasti ravintolapizzan. Kotona saa juuri sellaiset täytteet kuin haluaa ja taikinan voi tehdä rauhassa, mutta ravintolassa taas uuni on ihan eri luokkaa ja pohjasta tulee usein paljon rapeampi. Kumpaa te itse suosittelette, jos pitäisi valita vain toinen?

Profile

Posted: 15 Rujan 2026 10:32 PR.P   [ # 1 ]  
Jr. Member
RankRank
Total Posts:  43
Joined  2025-08-27

Minulla riippuu oikeastaan täysin siitä, millaista pizzaa tekee. Ensimmäisillä kerroilla kotona lopputulos oli aika keskinkertainen, koska laitoin aivan liikaa täytteitä ja pohjasta tuli pehmeä. Sitten aloin tehdä taikinan jo edellisenä iltana ja pidin täytteet paljon yksinkertaisempina. Sen jälkeen ero oli melkoinen. Varsinkin tomaattikastike, mozzarella ja muutama hyvä täyte toimivat paremmin kuin se, että yrittää laittaa kaikkea mahdollista samaan pizzaan. Ravintolassa pidän erityisesti siitä savuisesta ja rapeasta reunasta, jota tavallisella kotiuunilla on vaikea saada aikaan. Toisaalta kotona voi kokeilla rauhassa erilaisia taikinoita ja täytteitä ilman, että jokainen epäonnistunut kokeilu maksaa paljon. Olen myös katsellut resepti-ideoita täältä: https://hyvanmaunrajalla.com/ . Sieltä olen saanut muutaman hyvän ajatuksen juuri taikinan ja täytteiden suhteen, vaikka teen resepteihin yleensä omat muutokseni. Minusta paras kotipizza syntyy silloin, kun ei yritä jäljitellä ravintolaa täydellisesti, vaan tekee sellaisen pizzan mistä itse oikeasti pitää.

Profile